Monday, November 20, 2006

BEING BORN, BUT SLOWLY

1951



Jeg kommer både sent og godt. det er jeg såre fornøyd med. Jeg har aldri vurdert verken bøker, musikk eller bildende kunst som en motesak som går ut på dato.
Ble overlykkelig da en venninne overlot meg et eksemplar av Zafons "Vindens skygge". Det var en bok som burde vært skrevet for lenge siden, den fylte et savn.
Nylig var vi på Lions bruktbokmarked og dro med oss tre bæreposer hjem. Deriblant Elisabeth Wurtzel sin Bitch. Boka er jo allerede ute på dato og sikkert umulig å skaffe på vanlig bokhandel. Vi må få flere bokkirkegårder, slik at bitchene får et liv etter jul de også.
Jeff Bucklys versjon av "Hallelujah" kom inn i mitt liv i formiddag. Når det ikke plent skal være Cohen, kunne det ikke gjøres bedre. Ooooh, halleluuuuujah.
I London har jeg hatt noen besttende møter med Salvador Dahli og Caravaggio. Deet pinlige var jo at jeg alltid har nedvurdert Dahli som en posør og PR kåt klovn. Så lite mottagelig at jeg skammer meg. Det er jo jeg som er overfladisk og dømmer uten å engang prøve å bli kjent med..
Nå er han en av de kunstnere jeg setter høyest. Det er burlesk fantasi, smerte, dybde, kjærlighet og vrede i en salig blanding, så pinefullt, kirurgisk nøyaktig fremstilt.
Og Caravaggio, outsider og rabulist som uten kompromiss maler Salome, i ømhet Narcissus, med utspekulert fandenivoldshet den unge Bacchus.
Vi hadde et kjærlig gjensyn i Uffizi galleriet nå i høst.
Det er et rikt liv med så mye uopplevd, så mange skatter skjult i mørket, som Bibelen sier.
Og alt har sin tid!

No comments: